ISO 9001

تاریخچه محصول

نياز بازار و انجام سريع تحولات جهاني و نياز به وجود يك استاندارد بین المللی مرتبط با سيستمهاي مديريتي، سازمان جهاني استاندارد را بر آن داشت تا علاوه بر تدوين استانداردهاي بین المللی محصول، استانداردي تدوين كند كه به موجب آن مديريت تمامي سازمانها و بنگاههاي اقتصادي كوچك و بزرگ، توليدي و خدماتي بتوانند استانداردي بر مبناي كيفيت را به اجرا درآورند.
بر اين اساس، كشورهاي صنعتي عضو سازمان جهاني استاندارد سازي (ISO) موضوع ايجاد و تدوين استانداردهاي تضمين كيفيت را مطرح نمودند. قبل از انتشار استاندارد توسط اين موسسه، كشور انگلستان استاندارد مديريت كيفيت BS 5750 را منتشر كرده بود و با اجراي موفقيتآميز اين استاندارد در سطح ملي، شركتهاي عضو سازمان جهاني استاندارد سازي، استفاده از اين استاندارد ملي را به عنوان استاندارد بین المللی مديريت كيفيت پيشنهاد نمودند و براي اولين بار يك استاندارد ملي تبديل به استاندارد بین المللی شد. سيستم مديريت كيفيت عبارتست از يك سيستم مديريتي كه سازمان براي تطابق ويژگي‌هاي محصول با نيازمندي‌هاي مشتري محصول يا خدمت خود استقرار مي‌دهد و استاندارد ISO 9001 مرجعي است براي استقرار اين سيستم، مديران به منظور هدايت سازمان بر اساس بهبود كيفيت محصول/ خدمت و اطمينان از انطباق با آنچه كه مشتري مي‌پسندد، رعايت الزامات اين استاندارد را در دستور كار سازمان قرار مي‌دهند. در استاندارد ISO 9000، كيفيت به عنوان تمامي ويژگي‌هاي محصول براي برآوردن نيازها و انتظارات مشتري تعريف شده است، استاندارد ISO 9001 الزامات مورد نياز براي رسيدن به كيفيت را معرفي مي‌كند و براي سازماني كه اين الزامات را رعايت كند پس از مميزي توسط شركت‌هاي گواهي دهنده گواهينامه صادر مي‌شود.

 

 

 

نحوه ارائه خدمات

گروه كارشناسان ايران به عنوان اولين شركت مشاوره در استقرار سيستم مديريت كيفيت در ايران كليه خدمات مرتبط با آموزش، مميزي مستقل و مشاوره در استقرار اين سيستم را از سال 74 عهده‌دار بوده است. بر اين اساس عمدتاً انجام خدمات آموزش و مشاوره اين سيستم در چهار مرحله صورت مي‌گيرد.
مرحله شناخت فرآيندها و تعيين فاصله سازمان با الزامات ISO 9001
مشاوره در تدوين مستندات و نيازمندي‌هاي سيستمي استاندارد
مشاوره در استقرار سيستم و آمادگي سازمان براي اخذ گواهينامه سيستم مديريت كيفيت
ارايه آموزش‌هاي تخصصي در زمينه استقرار مراحل فوق

حوزه تحت پوشش محصول

پياده سازي نظام مديريت كيفيت در هر سازماني كه ارايه خدمات و محصولاتي را به عهده دارد امكان پذير است. اين بدان معناست كه دريافت گواهينامه ISO 9001 به عنوان معياري براي هر بنگاه اقتصادي است تا استقرار سيستم مديريتي خود را بر اساس ديدگاه بهبود كيفيت و ارتقاي رضايتمندي دريافت كنندگان خدمات يا محصولات نشان ميدهد. از اين رو الزامات اين سيستم در هر سازمان اعم از كوچك، بزرگ، خدماتي يا توليدي، خصوصي و دولتي كاربرد دارد.

دستاوردهای حاصل از اجرای طرح

امروزه در آغاز قرن بيست و يكم، با توجه به تحولات روزافزون علمي، فني و اقتصادي و پر رنگ شدن كنترلهاي بين المللي حاصل از قوانين و مقررات و اثرات آن بر كسب و كارها و به خصوص جهاني شدن اقتصاد، افزايش انتظارات مشتريان به دليل داشتن حق انتخاب را به همراه دارد.

مديريت كيفيت به عنوان يكي از راهكارهاي مديريتي براي ماندگاري سازمان در اين شرايط كنوني لازمه حركتهاي رو به رشد بوده و بنيان و اساس پيشرفت هر سازمان و بنگاه اقتصادي را مدنظر دارد. با بكارگيري الزامات اين استاندارد و پياده سازي سيستم مديريت كيفيت، در مجموع بهره مندي از مزاياي زير قابل انتظار است:

- ايجاد روشهاي ارتقاي رضايتمندي مشتري
- كشف و ريشهيابي مهمترين علل بروز مشكلات و در نتيجه كاهش دوباره كاريها
- دستيابي به اهداف كوتاه و بلند مدت
- ارتقاي توانمنديهاي نيروي انساني
- حذف سليقهها و سيستماتيك كردن كارها
- افزايش اثربخشي فعاليتهاي توليدي يا ارايه خدمات
- حركتهاي رو به رشد در جهت ماموريتها و چشماندازهاي صنعت مربوطه
- ايجاد قابليت انعطاف در بكارگيري استراتژيهاي مختلف در مواقع لزوم